" A tudományos pedagógia rendszerét sohasem dolgozták ki és nem is került pontos meghatározásra. Valami olyan homályos fogalomról van itt szó, amelyről mindenki beszél, de a valóságban egyáltalán nem létezik."
Talán már nem mondok újdonságot, azzal, hogy a Montessori módszer számomra a nagy szerelem. Amikor először találkoztam a módszerrel már akkor felcsillant a szemem, hogy végre valami, ami ennyire lenyűgöző. Ez a módszer, amit Maria Montessori több mint 100 éve kitalált. 100 éve, agya világ így leírva válik tényleg valóssá, hogy ez mennyire sok idő, ahogy mondani szokták az újonnan bevezetésre kerülő módszereknél, eszméknél, nincs garancia, majd az idő igazol. Azt hiszem ez ebben az esetben maximálisan megtörtént. Ez nem egy divat irányzat volt a pedagógiában. Nem egy olyan módszer, amiről rájönnek majd 10 év múlva, hogy mégsem volt olyan jó ötlet alkalmazni. Úgy gondolom, hogy ha egy oktatási rendszer több mint 100 éven át megállja a helyét, akkor már nem is jön szóba, hogy talán nem működhet.
A módszer egyik legnagyobb erőssége a matematikai nevelés. Nagyon sokunkat most is kiráz a hideg, ha a szorongató matek dolgozatokra gondolunk, vagy csak arra az érzésre, amikor nagyon szeretnénk valamit érteni, de valahogy mégse vagyunk képesek elcsípni azt az apró legfontosabb részletet, ami mindent világossá és érthetővé tesz, ami segít rendszerbe látni. Legtöbb esetben ez a negatív érzet is azért társul a matematikához, hogy nem jó módszerekkel tanítottak minket. Én kifejezetten szerencsésnek mondhatom magam, mivel a nagymamám matematika szakos tanár, soha nem felejtem el, amikor mindent szemléltetve türelemmel és egy két jó mondattal felkapcsolta a villanyt a számok és műveletek okozta sötétségben. Ő nem feltétlenül tudatosan követte a módszert, ösztönösen volt jó pedagógus, és hatott minél több érzékre, a magyarázatai közben.
A Montessori módszernek is pontosan ez az alapja, hogy minél több érzéket bevonjon a tanulásba. Nagyon elgondolkodtató, hogy Amerikában, ahol a Montessori módszernek már nagyobb hagyománya van, mint nálunk, már az óvodás korcsoportnál is használják a matematikai nevelést szolgáló eszközöket. Egy elvégzett tanulmány szerint, amíg a 2. és 3. osztályos gyerkőcöknek is sok esetben okozott problémát az összeadás kivonás alapművelete is, addig a Montessori csoportból érkezett gyerekek már az 1. osztályban is nehézségek nélkül végezték el az alapműveleteket.
A Montessori eszközök használata elősegíti a számfogalom kialakulását, a számképek rögzítését a tízes számrendszerben való eligazodást. A feladatok egymásra épülése biztosítja, hogy a sorrendiséget betartva jutnak el a fejlődés magasabb fokára. Minden eszköz csak egy fogalmat tanít meg, így egyszerűbb megérteni, ha csak kis lépésekkel haladnak a gyerekek előre az ismeretlen „világban”. Nem lehet egy részt sem kihagyni, mert megszakad az egymásra épített lánc, kimarad valamilyen ismeretanyag.
Ez nem varázslat vagy zseniképzés, egyszerűen egy másfajta gondolkodásmódnak a megtanítása, a rendszerben látás képességének elsajátítása történik a módszer segítségével, ami a későbbiekben érthetővé és könnyebben elsajátíthatóbbá teszi a bonyolultabb matematikai feladatokat is.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.