Az érzékelés csodás világa
Szerteágazó, mégis annyira egyszerű fejlesztési terület

szinarnyalatok.jpeg

depositphotos_5679395-stock-photo-finger-print-iris-scan.jpg

„Az érzékelési eszközökkel végzett munka felébreszti a szellemet, és felnyitja az érzékeket.”  

A tegnapi elkezdett fejlesztési területek bemutatásával folytatjuk ma is, remélem, hogy számotokra is rengeteg hasznos információt tudunk majd mutatni, amik legalább annyira izgalmasak lesznek, mint a játékok. A mindennapi élet után a következő fejlesztési terület az érzékelés területe.

 

Montessori a valóság dolgainak pontos megismerését célozza meg. Az érzékelés fejlesztésével, pontosításával, nem csak az adott érzékszervek fejlődnek, hanem a folyamatok elvégzéséhez kapcsolódó problémamegoldó gondolkodás is. Az eszközrendszer használata során megtanulják a méretek vizuális megkülönböztetését, három dimenzióban gyakorolják a sorba rendezést, fejlődik súly-, látás-, tapintás-, hallás-, szaglás-, hő-, és íz érzékük, gyarapszik szókincsük tovább és tovább.

Az érzékelés már önmagában egy nagyon összetett szó. Hiszen annyi mindent érzékelünk, ahhoz, hogy jobban megértsük, hogy e fejlesztési területen belül mennyi minden történhet, elsőként azt hiszem tudnunk, kell az érzékelés milyen fajtáiról is van szó. Az imént felsoroltakat engedjétek meg, hogy egy egészen picikét tovább meséljem

 

A kiterjedés érzékelésére nagy hangsúlyt fektet a módszer több híres Montessori játék, mint például a hengersorok és a rózsaszín torony is az érzékelés e területét célozza meg. Itt megjelenik a magasság, a vastagság, a különböző tárgyak egymásra helyezésével elért azonos magasságok felismerése és kivitelezése is.

A színérzékelés, ahogy már az általunk készített játékoknál is feltűnhetett szintén nagy hangsúlyt kap, a színek egymástól való megkülönböztetése, párosítása, színárnyalatok sorrendezése csoportosítása, folyamatosan és elég gyakran jelenik meg a Montessori eszközöknél. fontos szót ejtenünk arról, hogy nem válnak monotonná és unalmassá sem ezek a játékok attól, hogy azonos érzékelési területre hatnak, ha kellőképpen képesek vagyunk más és más köntösbe bújtatni őket. 

A tapintás érzékelése is olyan terület, amit biztosan itt kell megemlítenünk. A gyerekek tapasztalataink szerint, nagy lelkesedéssel fogadják ezt a területet érintő játékokat, hiszen ez már olyan érzékelési forma, amivel játékként nem túl gyakran találkozhatnak, ha csak a bolti játékok között van lehetőségük válogatni. Ezen területnél is a párosítás és különbségkeresés logikai folyamati zajlanak le és fejlődnek.

A szagló és ízlelő érzékelés és talán még a hő érzékelés fejlesztése a legnagyobb kihívás intézményes kereteken belül, ez nem valójában csak azért van így, mert nincsenek a köztudatban, játékként nem igazán találkozunk velük, pedig a gyerkőcök számára talán ez a három érzékelési forma játékos megismerése a legizgalmasabb. A szagokat nehezen is lehet játékként szerepeltetni, mondjuk mostanában már nagyon sok illóolaj meg található és elérhető mindenki számára így igaziból nincs is okunk ki fogásokat keresni.

A súly és a forma érzékelés már egy közismertebb formája a fejlesztő eszközöknek. A formák megismerése, nevesítése, párosítása a legtöbb nem Montessori játékban is alap tevékenység. Amíg a súly talán ennél kisebb hangsúlyt kapva, de szintén megtalálható. Ezek a területek nagyon jól és nagyon könnyen szemléltethetőek minden korosztály számára

A mai mesém se lett túl rövid, de talán ez is érzékelteti, hogy e fejlesztési terület mennyire sokrétű, mennyire összetett és az egészben a legcsodásabb, hogy közben mégis elképesztően egyszerű is.

A bejegyzés trackback címe:

https://kolyokhaz.blog.hu/api/trackback/id/tr4416104300

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása